Saturday, May 07, 2005

Rambut yang Basah

Tentang Esok I

Yang kulihat, hanya dia
yang basah rambutnya
sesudah puas menari
di atas air.

Yang kuingat, hanya rindu
yang bening warnanya
sesudah disuburkan
dengan mimpi.

Ini puisi tentang esok
tapi sebetulnya
bercerita tentang dia
pada hari-hari dulu.

Mengapa, ya
aku tiba-tiba rindu
pada rambutnya yang basah?

1 Mei 2005
Norwich, Norfolk

I found this poem and I trus suka.This is the second episod.....

Tentang Esok II

Bercerita tentang esok
aku tetap seperti kelmarin,
masih teringat
pada rambutnya yang basah
ya, hanya itu.

Kalau benar esok hari
ada lagi, untukku
(mudah-mudahan ada?)
aku tidak ingin peduli
pada kata dan rasa,
aku hanya mahu
mencium bau rambutnya
yang basah itu.

Antara harum rambut,
kata bermakna
atau, rasa halus;
aku lebih rindukan
rambut yang basah
kenapa, ya?

Barangkali, kerana baunya
jauh lebih menusuk
daripada rasa dan kata.

4 Mei 2005
Norwich, Norfolk

Well, These poem is written by rem. A sabahan who is a geographer, a lecturer and currently doing his phd and who likes sastera, seni, bahasa dan budaya. Thank you Rem for allowing me to publish.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kak aidid..betul sgt la!!!!..poem die sume sedapĀ²

first poem die yg saya bace n trus tersuke poem yg epilog pencarian (ada yg ckp 18sx).... pastu saya selongkar blog die...byk giler poem sedapĀ²..pastu smalam baca pasal rambut yg basah...jatuh cinta lagik ngan poem dia...

seriusly what can i say..all the poems are awesome...saya pun dah publish fisrt poem yg buat saya jatuh cinta tu kat blog saya :D (aduss tp lupe nak inform die..nanti sat saya inform)... kak aidid ada baca tak poem "Buat Terakhir Kali"..sayu pada saya... cam nak buat bookmarker je :D

-cik zam-

06 May, 2005 12:40  
Blogger aidid said...

cik zam. jatuh center ngan poem takpe.hihihi.
Saya baru je meneroka his blog.
Banyaknyer mende best2 leh baca.
Yup. Esp his poem.Blom baca lagi buat terakhir kali n da rest.
btw, what is ur blog address?

06 May, 2005 14:17  
Anonymous Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! Contact lens children jogging florennes mai 2005 ultracet medication ultracet online pharmacy Laptop notebook 865pe chipset

07 March, 2007 22:03  

Post a Comment

<< Home